Kopenhagen...

Ja, ja, het is waar, ik had beloofd om gisterenavond deel twee van Kopenhagen online te zetten... Maar waarschijnlijk heb ik het toch af en toe een beetje té koud gehad in Kopenhagen want mensenlief wat voelde ik me gisteren slecht! Ik ben gisterenmorgen onmiddellijk naar de apotheker gereden achter een paardenmiddel en ben 's avonds héél vroeg in mijn bed gekropen. Bloggen zat er gisteren écht niet in... Sorry!
Vervolg van de voyage krijgen jullie dus vandaag!
Dag twee startte met een super lekker ontbijt op z'n Deens. Heerlijk roggebrood én geloof het of niet... mijn favoriet Maldonzout stond zelfs op tafel!

Dag twee zijn we gaan fietsen. Een must in fietststad Kopenhagen. Zestig procent van het woon/werkverkeer gebeurt per fiets! We zijn gestart in het Meat district waar niet alleen het vlees wordt verhandeld maar je ook super lekker kunt eten.

Vondeling fietsen worden in Kopenhagen verzameld en uit heel de ratjetoe van onderdelen worden dan weer nieuwe fietsen gemaakt. Misschien een ideetje voor bij ons in Kortrijk?

Op de fiets zijn we dan naar de Carlsberg site gereden waar we weerom van lekker smørrebrood konden genieten mét of zonder bier.

Na de fietstocht kregen we even vrij om te shoppen. Aan mij moet je dat geen twee keer zeggen ik heb een aangeboren talent om te shoppen!

Illum is hét warenhuis in Kopenhagen om te bezoeken. Mooie merken in een prachtige setting - wat moet een mens meer hebben? Tuurlijk weer wat ideetjes opgedaan voor onze winkel...

Ja, en ik heb ook weer twee nieuw kookboeken aangeschaft. Recepten volgen...
's Avonds na een deugdoende douche mochten we weer aan tafel schuiven voor een lekkere Deense maaltijd in designomgeving. Na een héle koude wandeling - waar ik zéker mijn griep heb opgedaan - konden we in het hotel nog net even meegenieten van een feestje!

Die Scandinaven kennen er wat van...
De volgende dag mochten we de trein op - die ook weer héél fietsvriendelijk is - naar het Louisiana museum voor Hedendaagse Kunst.

En, echt waar, dat is het mooist gelegen museum dat ik al ooit gezien heb. Vlak aan de zee - je ziet Zweden liggen aan de overkant - en met een prachtige tuin. Het eten was daar ook weer zàlig en licht.

Volgens mij kàn je echt niet dik worden in Denemarken.
Het slaatje van fijngeschaafde venkel met gedroogde cranberries ga ik hier thuis zeker opnieuw maken...

Met de bus reden we tot aan het huis van Finn Juhl. Een klein, simpel huis - gebouwd in de jaren '40 maar zo minimalistisch en strak ingericht dat je nu zo weer in zou kunnen wonen.

Omdat we zo flink waren kregen we in de nieuwe aanbouw - van niet minder dan Zaha Hadid - een lekkere brownie!

En ja, ook 's avonds was het weerom genieten van de frisse, Deense keuken!
Mensen, het was ronduit heerlijk in Kopenhagen en ja, ze zien me daar zéker terug, als is het maar om smørrebrod te eten...